Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych -  osiągniesz zbawienie.
Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami - do zbawienia. (Rz 10,8-13)

x-szperacz - Foski drukowane i on-line

Uwaga: Poniższa notka jest elementem "oazowego x-szperacza". Notką wyjściową jest "Jedność Światła i Życia, czyli o formule światło-życie." , jej dopowiedzeniem ""Foska" czyli znak przynależności i wyraz świadectwa". Pozostałe szperacze znajdziesz tu: "Oaza: Moje inspiracje oazowe - w tym "oazowy szperacz"".

 

Foski drukowane i on-line

 

     

 

Poniższa notka została wyjęta z ""Foska" czyli znak przynależności i wyraz świadectwa" ponieważ bardzo się rozrosła.

 

 

Z oficjalnych wersji papierowych warto wymienić poniższe. Pierwsza (1) jest najbardziej powszechna i chyba najbardziej "oficjalna" - umieszczana na wielu gadżetach, szczególnie naklejkach na świecach. Choć ja bardzo lubię drugą (2) potocznie nazywaną "mazowiecką", bo powstała w warszawskich kręgach oazowiczów. Może też dlatego znalazła się na ulotce o ks. Wojciechu Danielskim. Do jej autorstwa przyznaje się ks. Janusz Grygier, wraz z diakonią oaz rekolekcyjnych. Możliwość taniego drukowania naklejek przez ks. Janusza spowodowała, że praktycznie większość naklejek oazowych (w tym tych na świece) w latach 90-tych była wykonana dzięki niemu.

 

1.  2.  3.

2a.

 

Trzecia jest bodajże najbardziej rozpowszechnioną foską. Znajduje się na wielu oficjalnych publikacjach, stronach internetowych a przede wszystkim na wielu znaczkach roku np. 2012, 2009, 2008, 2007, (zob. "Tematy pracy rocznej Ruchu Światło-Życie"). Jej źródło jest bardzo stare, gdyż znajduje się ona na Teczce Roku z 1987r, jak również jako metalowy znaczek na szpilce (zdjęcie wyżej).

 

Czwarta należy do tych nowszych, ale znów najbardziej rozpowszechnionych. Spotkać ją można na wielu stronach wspólnot czy plakatach zapraszających na wydarzenia organizowane przez oazowiczów. Wydaje mi się, że kiedyś sam wykonałem podobną w Corelu, ale niestety nie mogę znaleźć tego pliku, aby to sprawdzić.

 

 4. 4.A.

 

Piąta i szósta (5, 6) pochodzą odpowiednio z bardzo starej i nowszej (choć obecnie też archiwalnej) strony oazowej. Foska (6) nawiązuje swoim kształtem do foski (8a). Foska (6a) to znaleziona w sieci nowsza wizualizacja.  Foska (5) ma standardowe znaki wpisane w charakterystyczną tarczę (prawie identyczna znajdzie się w "Biblii Pierwszego Kościoła" wydanej w 2017 roku). Foska (5a) to natomiast foska z pierwszej strony Ruchu w sieci - daaaawnneee czasy. Foska 6b to znów grafika znaleziona w sieci nawiązująca do wyglądu (6) a co za tym idzie i do (8a).

 

5. 5a.

 

 

6.   6a.

 

6b.

 

Siódemka jest foską z lat pewnie 80-tych (miałem ją jako ilustrację w teczce uczestnika oaz siedleckich z 1993 i 1994 roku) - użyliśmy jej przy wypalaniu znaku Ruchu na naszych nowych krzyżykach warszawskich.

 

7.

 

Dwie następne kolorowe (10, 11) są mega fajne - 10 to foska jawornicka ("http://jawornik.osrodekliturgiczny.pl/"). Niestety nie za wiele wiem na temat powstawania tych wzorów fosek. Większość z nich powstawała na potrzeby konkretnych wydawnictw jako elementy graficzne, a później wchodziła w obieg.

 

10. 11.

 

11a. 

 

11b.

 

 12.

 

I tak np. foski na wizerunku Chrystusa Sługi czy Niepokalanej (8a, 8, 9, 9a) autorstwa Andrzeja Dzięgielewskiego powstały w Krakowie. Wspomniane grafiki często znajdują się na stułach, gdyż tematycznie łączą się z Unią Kapłanów Chrystusa Sługi czy z Instytutem Niepokalanej Matki Kościoła, a swoje pierwowzory mają w figurach z Krościenka. Kolorowa foska (11, 11a, 11b) pojawiła się w roku 2009 na pielgrzymce Ruchów na pl. Piłsudskiego w 30 rocznicę wołania sługi Bożego Jana Pawła II "Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi!" i była umieszczona na pulpicie. Natomiast w zmienionej kolorystyce (12) była na ulotce zachęcającej oazowiczów do wyjazdu na misję do Ekwadoru. Co do fosek 9b i 9c, to umieściłem je tutaj, gdyż są podobne do tych krakowskich. Nie znam natomiast ich pochodzenia - są jak i inne - ilustracjami z starych materiałów formacyjnych. Zgodę na wykonanie naklejek otrzymał *(8,(=9) ks. Grygier. Wizerunek Chrystusa Sługi jest nieznacznie zmieniony jeśli chodzi o oryginał.

 

  8a. 9a.    

9b. 9c.

8. 9.

 

 

Trzynasta to awers krzyża animatorskiego (foska ta też jest na nowej stronie głównej oaza.pl) a szesnasta awers starego metalowego znaczka "pin" (jest też taka naklejka). Pozostałe to bliżej nieznane mi foski. Wiele z nich było naklejkami np. piętnasta lub ich częścią np. siedemnastka w znaczkach roku przed Wielkim Jubileuszem (zob. "Tematy pracy rocznej Ruchu Światło-Życie") albo były w materiałach oazowych jako ilustracje (np. wspomnianej już teczce uczestnika oaz siedleckich).

 

13.    14.http://www.legnica.oaza.pl/lubin/Foska.jpg

15. 

16.

16a.    16b .

17.   18. 

 

 

 

Dziewiętnastka to znaczek Domowego Kościoła - gałęzi rodzinnej Ruchu. Różne wersje. 19a to oczywiście Łowicz :)

19.

 

 

   

 

19a. 

 

Dwudziestkę mam w teczce uczestnika oaz siedleckich z 1993 r . i jest ona wzorowana na tabernakulum z Carlsberga. Ta ostatnia była też umieszczona na karteczce z Drogowskazami Nowego Człowieka (20b) i Prawami Nowego Życia (20a).

 

 

20.

 

20a.    20b.

 

 Jej źródła należy doszukiwać się w pierwszym wydaniu Podręcznika Oazy Nowego Życia I st z 1977 roku. Notatnik zresztą też ma ciekawą okładkę, to znajduje się na nim skórzana foska, co potwierdza jej obecność w oazie na tym etapie czasowym.

 

 

 

Piękne - i do tej pory powielane - są grafiki światło-życie praw nowego życia ze wspomnianego podręcznika.

 

Zaś foski 21 są z okładki czasopisma "Życie z świetle" (3/2000) wydawanego w Carlsbergu. Taka sama foska znajduje się w miejscu, gdzie kiedyś w Carlsbergu znajdował się grób ks. Franciszka Blachnickiego.

 

21.  

 

W druku też czasem pojawiają się te dwie foski. (22) to foska w kolorystyce witrażowej, która była umieszczona w książeczce z Drogowskazami Nowego Człowieka (na marginesie dopowiem, że zdjęcie jest z COM-u w 1998 r, kiedy to otrzymałem krzyż animatorski, a dziewczyny na zdjęciu są właśnie z mojej Szkoły Animatora - ja stałem kawałek dalej); (23) to znaleziona w sieci wersja w zmienionej kolorystyce; zaś (24) to foska z witraża w kaplicy Chrystusa Sługi z Kopiej Górki, która jak dobrze widać, jest bezpośrednim wzorem dla dwóch poprzednich.

 

22.

23. 24. 

 

 

Foska niekiedy pojawia się w publikacjach związanych z formacją służby liturgicznej (tj. Duszpasterstwem Służby Liturgicznej). Na uwagę zasługują trzy grafiki, które znalazły się w "Ceremoniale posług liturgicznych" ks. Stanisława Szczepańca wydany w Krakowie w 1987 r. (25, 26, 27). Ich autorem jest p. Józef Hołówka (25,26) oraz p. Andrzej Dzięgielewski (27), który wykonał też foski grafiki 8 i 9.

25.      26.      27.   

 

 

Nowe wzory fosek cały czas powstają. Od czasu do czasu wyłapuję coś nowego w sieci. Czasem nawiązują do dawnych, czasem są mega fajnie nowatorskie. Tak jak np. nr 28 i 29 - projekty foski dla ruchu oazowego w Irlandii wykonane przez Annę Wieczorek.

 

28.   29. 

 

Foski 30, 31, 32, 33 wyszukałem dzięki google i niestety nie jestem w stanie podać ich źródła.

 

30.   31. 

 

32.    33.  

 

 

 

 

Foski 34, 35, 36, 37 jest mojego pomysłu - ale umieszczam je tutaj, bo zyskały dużą popularność (są na plakatach, na stronach oazowych). Szczególnie 35, którą ks. Henryk Bolczyk wykorzystał na obrazku rozdawanym z racji jego 50-tej rocznicy święceń. Więcej moich fosek znajdziecie tutaj: " Foskowe pomysły - grafiki oazowe".

 

 

 

34.   35.  

 

36.   37. 

 

 

  

Na koniec tej części, gdyby ktoś pytał, dlaczego na wielu moich foskach litera omega jest większa od pozostałych. Po pierwsze wynika to z oazowej symboliki, gdzie w tym znaku widzimy Ducha Świętego, który sprawia, że światło wciela się w nasze życie. Po drugie zostałem zainspirowany grafiką, która była w Teczce Roku z 1990. Oglądając też zdjęcia z początków ruchu oazowego, można na wielu znakach oaz wypatrzyć taką foskę (np. tu "2.jpg").

 

Np. na okładce broszury z 1979 r zawierającej artykuł Henryka Knapika zatytułowany "krótki zarys historii RUCHU ŚWIATŁO-ŻYCIE 1954-1979".

 

 

Ks. Blachnicki malował lub szkicował ten znak na swoich notatkach oraz w oficjalnych dokumentach Ruchu. Często dodawał ramę w kształcie krzyża greckiego lub wpisywał całość w literę omega (symbol Ducha Świętego). Poniżej skan z książki "Upili się młodym winem" (str. 88).

 

 Foska z okładki "Podręcznika postoazy" z 1975 roku. Tematem roku było hasło "Odnowa z Duchu Świętym".

 

 

 

 

Ciekawa jest foska umieszczana na materiałach krakowskiego Duszpasterstwa Służby Liturgicznej i krakowskich materiałach oazowych, jak również na stułach kapłańskich, które można kupić w Krakowie.

Można ją znaleźć na "Podręczniku duszpasterstwa parafialnych wspólnot służby liturgicznej Archidiecezji Krakowskiej" z 1978 roku.

 

 

 

Znaczki (foski) z różnych teczek roku.

A teczka to dlatego, że rzeczywiście była to tekturowa teczka w którą włożone były wydrukowane na powielaczu albo przepisane na maszynie artykuły i pomoce na kolejny rok formacyjny. Na wierzchu naklejona była kartka ze znakiem danego roku. Stąd później było to naklejka roku (tak jest po dziś, tylko teczki solidniejsze):

 

 

 

 

 

Drugie wydanie śpiewnika oazowego "Otwórzcie serca" z 1984 roku. Śpiewnik powstał w arch. warszawskiej. Ks. Grygier wspomniał, że na okładce pierwszego wydania (nie udało mi się jeszcze go znaleźć) była wspomniana foska mazowiecka (tj. nr 2). Podobnie jak tu wykonana ręcznie. Najnowsze wydania mają foskę nr 2 (zielone) i nr 1 (czerwone).

 

 

 

Okładka pierwszego podręcznika Rekolekcji Ewangelizacyjnych z 1977 roku (to znaczy mamy znów tekturową teczkę, wewnątrz kartki z powielacza, a na wierzchu naklejka z ręcznie robioną foską). Dopiero drugie wydanie miała postać książki.

 

 

 

 

Okładka podręcznika ORD z 1987 roku.

 

Grafika z broszurki przygotowującej animatora do przyjęcia błogosławieństwa animatorskiego w Archidiecezji Krakowskiej

oraz grafika z innej broszurki z Krakowa.

 

 

 

Ładna też jest foska, która była umieszczona na okładce egzemplarzy Ewangelii św. Łukasza - używanych w latach 80-tych w ramach realizacji Ad Christum Redemptorem (ACR).

 

 

Po małym obrobieniu w programie graficznym wyglądają one tak:

 

 

Więcej w "Foski z okładki Ewangelii wg. św. Łukasza". 

 

 Taka sama foska znajduje się na pierwszym wydaniu książki "Charyzmat Światło-Życie" (kolor wynika z jakości papieru na okładce)

 

 

Poniżej foska po mini obróbce

 

 

 

 

Natomiast w pierwszym wydaniu książki "Charyzmat i wierność" można zobaczyć dwie poniższe ilustracje

 

  

 

 

 

 

Co zrozumiałe symbol "światło-życie" licznie pojawia się w notatniku Oazy Nowego Życia I st. Jest elementem grafik ilustrujących kolejne prawa nowego życia rozważane podczas oazy. Poniżej umieszczam wspomniane grafiki zeskanowane z egzemplarza (bodajże) z lat 80-tych (pisany na maszynie, ilustrowany ręcznie, bez daty wydania w środku). W nowszych wydaniach grafiki są troszkę wygładzone a czcionki komputerowe :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foska jest też stylizowana i wplatana w znaczki struktur Ruchu,
w tym w znaki roku

(zob. "Tematy pracy rocznej Ruchu Światło-Życie" ).

 

 

Wiele z poniższych znaków to wyjątkowe projekty autorskie. Oby takich było jak najwięcej.

 

 

 

1A. Strona główna Ruchu Światło-Życie

 


Logo z 2020 r.

 

 

 

 

1. Wydawnictwo Światło-Życie: http://www.wydawnictwo-oaza.pl/

  Instytut im. ks. Franciszka Blachnickiego
http://www.ifb.oaza.pl/

 

 

2. Ruch Światło - Życie Archidiecezji Przemyskiej

Więcej szczegółów o pomyśle na taką foskę można wyczytać na stronie http://oaza.przemyska.pl/foska-przemyska/

 

Czy też w wesji plakatowej

 

 

 

 

3. Ośrodek Fundacji "Światło-Życie" Praga: http://www.fundacja-praga.pl/

 

5.  "Akademia Animatora"

 

6. Chrześcijańskie (oazowe) tapety "http://pan-wloczykij.deviantart.com"

 

7. Foska łowicka: http://lowicz.oaza.pl/ oraz http://dk.lowicz.pl/

 

 

 

8. http://domrekolekcyjnybystra.pl/

 

9. Foska obracająca się - blog oazowiczki

 

10. Znaki oaz tj. ręczna robota. Każdy unikatowy, wykonane różnymi technikami. Za każdym z nich stoi konkretna wspólnota. Te foski szczególnie cenię i z radością uwieczniam na fotografiach. Może czasem nie zachwycają estetyką, ale parafrazując znaną kwestię z Misia "To jest foska na skalę naszych możliwości.Ty wiesz co my robimy tą foską? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo". Wiele zdjęć takich jedynych w swoim rodzaju fosek umieszczanych na sprzętach liturgicznych itp, można znaleźć w drugiej notce "Jedność Światła i Życia, czyli o formule światło-życie".

Ten poniżej to oaza wędrowna z diecezji przemyskiej.

 

 

11. Fajna też była foska na stronie lubelskiej oazy, ale po unowocześnieniu strony zniknęła. Czasem pojawia się na ich plakatach. A wyglądała tak:

 

Ponieważ przez jakiś czas redakcja wydawnictwa oazowego mieściła się w Lublinie, tą foskę można znaleźć na materiałach z tego czasu np. Notatnik "Zawieram z wami przymierze" wyd. 2001.

 

 

12. https://natanael-oaza.eu/

 

 

13. Oczywiście trzeba wspomnieć herb bp. Adama Wodarczyka, który został biskupem jak był moderatorem generalnym Ruchy Światło-Życie

 

14. Logo oazowego pisma "Wieczernik" - http://www.wieczernik.oaza.pl/

 

 

15. Na koniec ciekawe loga niektórych diakonii lub wspólnot

 

 

 

 

"Diakonia Ewangelizacji Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Warszawskiej"
- logo zaprojektowane i wykonane przeze mnie

 

Logo widocznie tak się podobało, że było nawet podkradane lub przywłaszczane

 

 

 

 

"Diakonia Wychowawcza Ruchu Światło-Życie archidiecezji warszawskiej"

 

 

 

Diakonia muzyczna SDB

https://www.youtube.com/channel/UCOUxtepN14EIbMywOfgzVTg

 

 

 

 

"Diakonia Muzyczna Ruchu Światło-Życie diecezji zielonogórsko-gorzowskiej"

 

 

 

 

"Diakonia Komunikowania Społecznego"

 

 

"Diakonia Komunikowania Społecznego" - Kraków

 

 

 

"Diakonia Komunikowania Społecznego" - Katowice

 

 

Logo strony Ruchu Światło-Życie w Katowicach

 

 

 

Grafika z plakatu Diecezjalnej Szkoły Animatora z diec. Łomżyńskiej

 

 

 

 

 

 

"Diakonia Ewangelizacji Ruchu Światło-Życie Diec. Zielonogórsko-Gorzowska"

 

 

 

"Diakonia Modlitwy Ruchu Światło-Życie diec. Tarnowskiej"

 

 

 

Logo strony Ruchu Światło-Życie w Krakowie. Kolorystyka nawiązuje do ŚDM w Krakowie.

 

 

 

 
"Diakonia Modlitwy Ruchu Światło-Życie arch. krakowskiej"

 

 

Diakonia Formacji Diakonii Arch. Krakowska

 

 

 

 

 

Logo strony Ruchu Światło-Życie w Opolu

 

 

 

Logo strony Ruchu Światło-Życie w Siedlcach

 

 

Logo strony Centralnej Diakonii Ewangelizacji

 

 

Logotyp oazy z Łodzi pojawiający się na zaproszeniach na rekolekcje zima 2017/18

 

 

"Diakonia Miłosierdzia archidiecezji lubelskiej"

 

 

 

"Centralna Diakonia Liturgiczna Ruchu Światło-Życie"

 

 

"Centralna Diakonia Modlitwy Ruchu Światło-Życie"

 

 

Centrum Duchowości Światło-Życie

 

 

Centralna Diakonia Misyjna Ruchu Światło-Życie

 

 

 Diakonia Misyjna Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Przemyskiej

 

 

 

 

 

Foto Oaza.Pl

 

 

http://www.parafiasalwator.pl/

 

 

https://www.facebook.com/OazaKrakowPlaszow

 

 

 Oaza w Kostce

 

 

Diecezjalna Diakonia Wspólnot Nowej Drogi - diec. zielonogórsko-gorzowskiej

 

 

 

Oaza Złotów*

* za notką fb: Logo wykonane przez Dawida. Symbolizuje ono naszą wspólnotę w której działamy, dlatego właśnie foska Ruchu Światło-Życie jest w centrum, jak zarówno to, ze opiekę nad nami sprawują jedyni i najlepsi Misjonarze Świętej Rodziny i to oni nas otaczają.

 

 

Diecezjalna Diakonia Muzyczna diec. Bydgoskiej

 

 

 

 

 Ciekawa grafika koncepcyjna Heleny Matkowskiej z wpisaną w Omega twarzą MB z Rokitna (Sanktuarium Maryjne w diec. zielonogórsko-gorzowskiej)

 

 

 

Foska ze strony Ruchu Światło-Życie z archdiec. Szczecińsko-Kamieńskiej na FB i zaproszenie na ORD z tego samego profilu i czasu.

 

 

 

 

 

 16. Ciekawe foski z okładek materiałów formacyjnych i książek:

 

 

 

Foska z okładki z oazowego podręcznika "Szkoła Chrystusa", wersja z 2011 r.

 

 

Foska z plakatu zapraszającego na rekolekcje organizowanych przez Centralną Diakonię Oaz Rekolekcyjnych w Krościenku.

 

 

 

 

Okładka kalendarza oazowego na rok 2018

i ciekawa (ekspresyjna, ognista) z 2020 r.

 

 

Ta sama foska znalazła się na plakatach zapraszającym na różne rekolekcje do Krościenka.  Jej autorką jest Zuzanna Rataj, a pierwowzorem foska wyhaftowana na palce znajdującej się w krościeńskiej zakrystii na Kopiej Górce. Jej zdjęcie jest na mojej stronie - proszę sprawdzić podobieństwo. 

 

Obecnie jest umieszczana na bluzach, naklejkach, skórzanej teczce, pocztówkach, zakładkach itp. wydawanych przez Wydawnictwo Światło-Życie. Poniżej umieszczam jako grafikę poglądową naklejkę i dwa tłoczenia z teczki A4 i A5.

 

 

 

 

17. Oddzielnym tematem jest umieszczanie znaku Ruchu na obrazkach prymicyjnych. To ważny wymiar świadectwa. Na moich obrazkach niestety go zabrakło - dziś pewnie inaczej bym go zaprojektował umieszczając na nich którąś z moich fosek. Ale wtedy odczuwałem jakiś dziwny opór "chwalenia" się na obrazkach. Stąd i adres strony malutki, i krzyż szensztacki. Ale cóż - taki wtedy był mój etap.

 

 

 

 18. Grafika zapraszająca na rekolekcje wakacyjne 2017 i 2016 przygotowana przez oazę z diecezji łomżyńskiej

 

 

 

 19. I zupełnie na koniec dwa nieszablonowe loga oazowych akcji, czyli:

 

Akcja Budzik, czyli oazowiczu obudź się, głoś Ewangelię, to akcja adresowana do oazowiczów, przygotowana przez diakonię ewangelizacji z Katowic. Logiem akcji jest foska stylizowana na budzik. Były też przygotowane fizyczne budziki, w których tarcza była wymieniona na wspomniane logo.

 

 

Ewangelizacja adresowana do młodzieży prowadzona przez Saletynów.
Prowokacyjnie foska stylizowana na granat.
http://www.archiwalna.oaza.pl/dokument.php?id=3734

 

 

 

20. Twórczość oazowiczów

 

       

 

  

 

 

 

 

 

 

Prawa autorskie

- tworzenie nowych stylizacji.

 

Co do praw autorskich, to sprawa nie jest oczywista, bo wielu oazowiczów tworzyło swoje własne wzory, a że znak "fos-dzoe" jest starochrześciański - trudno tego zabronić i powiedzieć, że to tylko nasz znak. Trudność polega też na tym, że nie znamy imiennie wielu autorów starych fosek czy znaczków. Nie znaczy to jednak, że nie jest dla pewnych wzorów znakiem zastrzeżonym Ruchowi np. co do wzorów (1.) jako oficjalny znak Ruchu, (3. 8. 9. 13.) bo znamy autora (3. to foska z metalowego "pina", 13. krzyż animatorski - stąd te dwie są najbardziej rozpowszechnione i utożsamiane z Ruchem), (5. 6.) są z oficjalnych stron www a tam znamy grafików, zaś (11.) odnosi się do witraża na Kopiej Górce i też pewnie autor jest znany. Czyli te wszystkie można by określać jako będące w dyspozycji Centrum Ruchu. Natomiast czy za "oazowe" należy wyłącznie uznać te na tarczy czy wpisane w krzyż (taki jak znaczki ministranta światła, księgi, itp). Pytanie pozostaje dla mnie otwarte.

Jednak istnieje coś takiego jak Licencja Oazowa (http://www.oaza.pl/cdks/olp), to znaczy, że wspólnoty Ruchu mogą dowolnie wykorzystywać te znaki dla swojej działalności. Licencja dotyczy znaków i grafik udostępnionych przez twórcę na tych zasadach. Nigdy nie zabraniano własnej twórczości związanej ze znakiem Ruchu. W użyciu jest kilka autorskich. Osobiście nie wydaje mi się ani realne, ani sensowne normowanie tego. Można chronić jedynie własny projekt autorski.

W środowisku Diakonii Komunikowania Społecznego (DKS) spotkałem się również z takimi głosami np. "ten znak nie jest zastrzeżony, więc nie jest opisany" oraz "wzorów foski jest wiele i nie ma powodu, żeby coś tu ujednolicać". Podoba mi się w tym względzie podejście dawniejszych członków DKS. Całkowicie się z nim zgadzam. Na zadane pytanie o prawa dostałem taką odpowiedź: "przez lata nie udało nam się dopiąć jasnego rozróżnienia na to co zastrzeżone i dowolne. Zrobiliśmy swoje foski jako DKS, które zaczęły żyć swoim życiem. Tamte pierwsze po prostu zostawiliśmy ich własnemu losowi". Choć, jak chciałem kiedyś mieć foskę na Biblii paulistów to jedna firma mi odmówiła wykonania okładki ze skóry, bo niby nie wolno. Udało się dopiero przez Diakonie Słowa z Krościenka, gdzie dostałem namiar na inną firmę. Choć i tam musiałem powiedzieć, że w Centrum wszystko wiedzą i nie robią problemów. Ostatecznie zrobili mi jedną sztukę okładki. Z tego co mi wiadomo, mogło to wynikać z tego, że prawami autorskimi jest ten objęty znak używany przez Wydawnictwo/Instytut ks. F. Blachnickiego, i krzyż animatorski. Użycie tego znaku jest objęte "normalną" ochroną prawną - stąd pewnie reakcje wydawnictw. Jak to się ma do haftów na stułach - nie wiem - nie moja sprawa - jak pojawiłby się mój - zapytałbym grzecznie. Bo co jak za czymś stoją oazowicze a co innego jak ktoś robi biznes przy użyciu oazowiczów. No ale to nie moja waga.

Co do samego znaku słów światło-życie wpisanych w krzyż, to pomysł na to, aby był to znak zastrzeżony, jest takim samym, jak próba przywłaszczenia sobie wyobrażeń krzyża.

W tym wszystkim chodzi też na pewno o docenienie twórców, żeby nie czuli się, że ich praca jest przez kogoś przywłaszczona. Np. w 2006 roku foski z mojej strony zostały bez moje wiedzy użyte w publikacji "Modlitw przed posiłkiem", które były dodane do teczek roku. Dziwnie się czułem, jak przypadkiem w 2009 taki egzemplarz wpadł mi w ręce. Nie żebym nie pozwolił, ale fajnie jest się czymś takim pochwalić. A tu nawet nie wiedziałem, że ktoś to docenia. Napisałem nawet do Krakowa, ale mnie zignorowali. Często bowiem myśli się, że jak coś jest w sieci to można to dowolnie używać, choć przecież tak nie jest. Nie wolno używać grafik z internetu w publikacjach bez zgody lub podania źródła. A już szczególnie z publikacjach drukowanych. W tej dziedzinie należy edukować również oazowiczów. Edukacja medialna i jej etyczny wymiar powinny być elementem formacji - szanowanie praw autorskich to siódme przykazanie. Dlatego na stronie, na tyle na ile mogłem, staram się jak najbardziej się da doprecyzować ewentualnych autorów czy środowiska. Wiadomo, że nie wszystko się da, bo historia wiele pozacierała i nawet najstarsi oazowicze czy archiwum Ruchu nie potrafiło mi pomóc.

Wytycznych wskazujących na prawidłowe przeprojektowanie znaku Ruchu nie ma. Ja np. swoje foski tworzyłem bo Ruch był dla mnie ważny. Czułem się oazowiczem i to był też mój znak a nie tylko jakiegoś wielkiego Ruchu. Niektórzy rysują kwiatki, ja rysowałem foski np. "Foskowe pomysły - grafiki oazowe". Niektóre to zabawa formą inne graficzne przekazanie jakiejś symboliki Ruchu. A, że ręki dobrej nie mam, stąd nie są one doskonałe. Dopiero z czasem zacząłem je upubliczniać - zresztą nie wszystkie.

Jak widać z umieszczonych powyżej wzorów fosek, warto wykorzystać swoje talenty. Myślę, że istnienie "kanonicznych" kształtów oazowych fosek, nie przełoży się, na zaniechanie tworzenia nowych wzorów, przez które osoby będą wyrażać swoje przywiązanie do Ruchu Światło-Życie, czy do charyzmatu tego Ruchu lub swoją wiarę, że Jezus jest światłem i życiem. Dobrze, żeby za każdym znakiem stała konkretna grupa ludzi żyjących charyzmatem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Anti-spam: complete the taskJoomla CAPTCHA

Liturgia dnia


Parafia św. Anny w Piasecznie

Sł. Boży ks. Kard. Stefan Wyszyński

 

Pray for peace!

 

Kromka Słowa!

Pontifex_pl


Śledź na bieżąco nauczanie papieskie na wiara.pl

Papieski twitter

Świętość nie oznacza robienia nadzwyczajnych rzeczy, ale jest robieniem tych zwyczajnych z miłością i wiarą. Holiness doesn’t mean doing extraordinary things, but doing ordinary things with love and faith. (5.12.2013)

Biblia

Bądź za życiem!

Dowiedz się! Co oznacza ΦΩΣ-ΖΩΗ? Czym jest Ruch "Światło-Życie"

oraz jego gałąź rodzinna Domowy Kościół

a także dzieło Krucjata Wyzwolenia Człowieka ?

 Ks. Franciszek Blachnicki
 

 Ks. Wojciech Danielski

    

Odwiedza nas 59 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon artykułów:
6523708

 Copyright © 2020 Jezus jest Panem! Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Strona istnieje od: 10.04.2001 r. 
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania materiałów znajdujących się na tmoch.net (szczególnie autorskich grafik i fotografii) bez zgody właściciela witryny. Niniejsza witryna jest w ciągłym rozwoju; strony są dodawane, modyfikowane i... czasami niektóre usuwane. Czasem pozwalam sobie modyfikować, poprawiać bądź uaktualniać już istniejące notki. Taki już jestem :) Aby wesprzeć dzieło ewangelizacyjne "tmoch.net", zobacz zakładkę "wsparcie" [->].