Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych -  osiągniesz zbawienie.
Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami - do zbawienia. (Rz 10,8-13)

Oazowy Szperacz

Ks. Wojciech Danielski - II moderator krajowy Duszpasterstwa Służby Liturgicznej i Ruchu Światło-Życie.

Ks. Wojciech Danielski
II moderator krajowy Duszpasterstwa Służby Liturgicznej i Ruchu Światło-Życie.


 
„Nie wyobrażał sobie
Życia bez liturgii
Spowiadał ludzi na kolanach
Spowiedź świętym słuchaniem nazywał
W oczach palił mu się wielkanocny ogień.”

Ks. Andrzej Madej OMI

 

Oaza wakacyjna z uśmiechem

Kilkanaście lat temu (brzmi poważnie), czyli w czasach, kiedy nie było komórek (był taki czas) i nie wysyłało się sms-ów (naprawdę był taki czas), bardzo ważnym elementem oazy wakacyjnej, było wysłanie (do domu czy znajomych z innych rekolekcji, do księdza proboszcza czy moderatora) kartki pocztowej. Telefony były, ale trzeba było iść na pocztę i zamówić "r-kę" czyli z przywołaniem. Później pojawiły się aparaty na kartę telefoniczną i kontakt stawał się coraz łatwiejszy. Dziś na szczęście :) na wielu oazach w trakcie rekolekcji korzystanie z telefonów jest ograniczone. Ale nie o tym teraz.

Poniżej pozwalam sobie zaprezentować moją kolekcję oazowych kartek pocztowych z serii "Na oazie" (nie wiem czy mam wszystkie wzory - rys.  Ewa Jakubowska). Może warto do tej tradycji wrócić i zamiast sms-a wysłać pocztówkę - nawet jeśli będzie szła trochę dłużej. Ta ostatnia ma szansę przetrwać kilkanaście lat, nie to co sms-y :) Pocztówka może, być z miejsca gdzie odbywają się rekolekcje. Można na niej coś napisać o samych rekolekcjach, dać mini świadectwo. A, że oazowe kartki mogą być zabawne :) to tym bardziej warto do tej tradycji wracać.

Ps. Jedziesz na jakąś inna formę wakacyjnego wypoczynku? Też możesz wysłać kartkę. Ja z przyjemnością bym takie kartki dostał :P

Czym jest dla mnie diakonia ewangelizacji?

Czym jest diakonia ewangelizacji?  Czyli diakonie ewangelizacji Ruchu Światło-Życie o sobie i swojej misji w świetle tego, co można zaleźć na ich stronach  internetowych.

O ewangelizacji powstało wiele poważnych opracowań i dokumentów, jak choćby Evangelii Nuntiandi Pawła VI czy Evangelii Gaudium papieża Franciszka. Cenną pomocą są również opracowany przez ks. Blachnickiego podręcznik „Rekolekcje ewangelizacyjne” z bardzo cennym wstępem, czy konferencje ks. Blachnickiego o ewangelizacji wydane w dwóch książkach: „Została nam powierzona Ewangelia” oraz „Uwierzyliśmy miłości i o niej świadczymy”. Pewną pomocą może być też e-teczka, którą można pobrać z warszawskiej strony diakonii ewangelizacji[1]. Dlatego w tym miejscu nie będę się za bardzo zagłębiał w to zagadnienie – zwyczajnie odsyłam do ich lektury. Chciałbym natomiast zebrać w jedno to, co diakonie ewangelizacji mówią same o sobie i jak widzą swoje miejsce w dziele ewangelizacji, które podejmuje Kościół.

Duch na Nim spoczął - orędzie do ewangelizatora.

"Oto mój Sługa, którego podtrzymuję. Wybrany mój, w którym mam upodobanie. Sprawiłem, że Duch mój na Nim spoczął; On przyniesie narodom Prawo. Nie będzie wołał ni podnosił głosu, nie da słyszeć krzyku swego na dworze. Nie złamie trzciny nadłamanej, nie zagasi knotka o nikłym płomyku. On niezachwianie przyniesie Prawo. Nie zniechęci się ani nie załamie, aż utrwali Prawo na ziemi, a Jego pouczenia wyczekują wyspy".

"On to jest Panem wszystkich. (...) Znacie sprawę Jezusa z Nazaretu, którego Bóg namaścił Duchem Świętym i mocą. Dlatego że Bóg był z Nim, przeszedł On dobrze czyniąc i uzdrawiając wszystkich, którzy byli pod władzą diabła, dlatego że Bóg był z Nim".

"A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego. A głos z nieba mówił: Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie".

Liturgia Niedzieli Chrztu Pańskiego daje szczególną okazję do zadania sobie pytania: czy ja (konkretnie, z imienia i nazwiska, z całą moją historią życia) chcę być jak Jezus? Bóg w swoim Słowie przedstawia nam Go dzisiaj, jak gdyby mówił: zobacz, "oto mój Sługa, oto Jego charakter i misja", a w Ewangelii uzupełnia "oto mój Syn, którego kocham". I kończy propozycją: "Marku, Tomku, Aniu, .... czy może nie zechciałbyś Go spotkać, z Nim się zaprzyjaźnić, z Nim żyć, aby On w tobie żył. Czy nie zechciałbyś, stając się do Niego podobnym, dołączyć się do naszej rodziny?". Jaką dasz Bogu odpowiedź?

x-szperacz: Jedność Światła i Życia, czyli o formule "światło-życie".

Skrzyżowane greckie słowa ΦΩΣ-ΖΩΗ, będące zarówno nazwą jak i symbolem Ruchu Światło-Życie, mają swe korzenie u źródeł chrześcijaństwa. Znak ΦΩΣ-ΖΩΗ „fos-dzoe”składa się z dwóch greckich słów: ΦΩΣ „fos” czyli światło [phi (Φ), omega (Ω) i sigma (Σ), co wymawia się Phos] i ΖΩΗ „dzoe” – życie [zeta (Ζ), omega (Ω) i eta (Η), co wymawia się Zoe. Słowa te wpisane są w formę krzyża. Ten znak w pierwszych wiekach chrześcijaństwa symbolizował Chrystusa. Można go znaleźć w katakumbach.

Sam znak graficzny powstał wśród syryjskich chrześcijan, najpóźniej w IV w. Jezus sam o sobie mówił: „Ja jestem światłością” (J 8,12) i „Ja jestem życiem” (J 11, 25). Ten znak jest równocześnie wyzwaniem dla członków Ruchu, by Chrystus stał się naszym światłem i życiem, tzn. by oddali Mu swoje życie, przyjęli Go jako jedynego Pana i Zbawiciela. W tym znaku jest również wyrażony postulat poddania się słowu Bożemu, tak żeby stało się ono słowem życia, by było wprowadzane w życie (zob. informacje na stronie oaza.pl "Znak Ruchu Światło-Życie"). „Znak „Fos-Dzoe" jest (...) znakiem Chrystusa i równocześnie wezwaniem dla nas do oddania się całą swą egzystencją Chrystusowi" (ks. F. Blachnicki).

x-szperacz: "Foska" czyli znak przynależności i wyraz świadectwa

 

Nie wiem czy ktoś ostatnio spotkał się z osobą, która w widocznym miejscu miała znaczek Ruchu Światło-Życie (potocznie zwany foską)? Myślę, że nie byłoby takich osób dużo. Ja na UKSW widuję jednostki (2-3) - choć oazowiczów jest wielu. Dzisiejszy styl życia, może trochę lęk, może wygoda - spowodował, że z ulic naszych miast znikają osoby z widocznym krzyżem animatorskim lub skórzaną foską na piersi. Co nie znaczy, że z naszych ulic zniknęli oazowicze (choć jest ich mniej niż przed laty). Gdzieniegdzie widać osoby z małą srebrną foską jako medalik lub ze znaczkiem (pin) wpiętym w koszulę, lub marynarkę. Nie jest dobrze, bo tak potrzebne dzisiaj świadectwo przynależności do Kościoła, a poza tym, widoczny znak, przez który dajemy wyraz wartościom jakimi się kierujemy. Zaczepiony "co oznacza to, co masz na szyi" mogę odpowiedzieć, to znak Ruchu Światło-Życie, mówi on o tym, że to co Boże na znaleźć właściwe sobie miejsce w moim życiu. Źle by było, gdyby taki obrazek należał już tylko do przestrzeni sentymentalnych wspomnień lub nierealizowanych marzeń.

x-szperacz: tj. leiturgia, diakonia, martyria (oazowe znaczki)

Może już ktoś spotkał się ze znakiem, w którym litery ΦΩΣ-ΖΩΗ wpisano w krzyż na niebieskiej tarczy z napisem: leiturgia, diakonia, martyria. Używane w Ruchu Światło-Życie biblijne pojęcia określające funkcje, przez które dokonuje się budowanie wspólnoty chrześcijańskiej - koinonii. Martyria to świadectwo, głoszenie słowa, leiturgia to liturgia czyli sprawowanie kultu, diakonia to służba. Umiłowanie liturgii, posługę diakonijną i powołanie do świadectwa odkrywamy w charyzmacie Ruchu razem z jego główną ideą - jedności światła danego od Boga i świadectwa chrześcijańskiego życia.

Jak to jest z tymi charyzmatami w oazie?

Pozwalam sobie umieścić tutaj przepisane z innego artykułu pytania (refleksje) o obecność charyzmatów w Ruchu Światło-Życie. Proszę potraktować go jako głośny, ale bardzo osobisty (a więc i subiektywny) manifest na temat pewnych, wg. mnie ważnych, priorytetów Ruchu w którym wzrastam. Nie chcę dawać tutaj jednoznacznych recept czy pouczeń typu "to tak trzeba robić, to zmienić".  Wyrażam jedynie moje pragnienie na ponowne (radosne i szczere) otwarcie na piękne doświadczenie odnowy charyzmatycznej, tak gdzie może go brakuje. Bo czasem chyba trochę o tym w Ruchu zapomnieliśmy chowając się za przysłowiowe "konspekty, schematy, zasady".

Piszę o tym w kontekście moich ostatnich doświadczeń na Forum CCC w Krakowie. I choć temat ten poruszam przy różnych spotkaniach indywidualnych, to jednak postanowiłem też zawiesić go w sieci. Wiem, wiem - moja strona ma mało wejść, kto to zobaczy i przeczyta? Myślę, że jednostki. Może to być tekst (apel) głuchy - zupełnie nie zauważony, bez większego echa - trudno - mi pomaga ponazywać kilka przemyśleń. Jeśli go jednak czytasz - potraktuj go, jako pewne luźne zebranie moich myśli. Bo nie jestem rewolucjonistą, nie widzę w sobie takiego obdarowania, aby postulować mega zmiany całego Ruchu wg mojego rozeznania - od tego są ci, którym powierzono urząd. Ja tutaj tylko mówię o moich pragnieniach.

O Jezusie na ulicy.

Gdzie jest dogodne miejsce na ewangelizację? Odpowiedź jest dość prosta – tam gdzie jest człowiek, który jej potrzebuje. Czy wypada mówić o wierze na ulicy? Dadzą się usłyszeć w Kościele głosy kpiące z wszystkich inicjatyw ewangelizacyjnych, obsesyjnie broniące obecnego „status quo”, gdzie cały wysiłek idzie, żeby zająć się tymi, którzy są w kościołach, żeby oni nie odeszli. Natomiast zupełnie nie czuje się potrzeby dotarcia do tych, którzy już odeszli. Nawrócenie pastoralne, to właśnie zmiana tej mentalności. Chodzi o takie „zajmowanie się” tymi, którzy są w kościołach, aby oni wyszli do tych, których tam nie ma, aby każdy doświadczył uzdrawiającego spotkania z Jezusem.

Pray for peace!

 

Podziel się kromką Słowa!

Pontifex_pl


Śledź na bieżąco nauczanie papieskie na wiara.pl

Kompendium KATECHIZMU KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO

Papieski twitter

Świętość nie oznacza robienia nadzwyczajnych rzeczy, ale jest robieniem tych zwyczajnych z miłością i wiarą. Holiness doesn’t mean doing extraordinary things, but doing ordinary things with love and faith. (5.12.2013)

Bądź za życiem!

Biblia

Dowiedz się! Czym jest Ruch "Światło-Życie"

oraz jego gałąź rodzinna Domowy Kościół

a także dzieło Krucjata Wyzwolenia Człowieka ?

Co oznacza ΦΩΣ-ΖΩΗ?

 

stat4u

Odwiedza nas 111 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon artykułów:
3092839
        Copyright © 2015 Jezus jest Panem!. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Strona istnieje od: 10.04.2001r. 
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania materiałów znajdujących się na tmoch.net bez zgody właściciela witryny.
Aby
wesprzeć dzieło ewangelizacyjne "tmoch.net", zobacz zakładkę "wsparcie" [
->].
Niniejsza witryna jest w ciągłym rozwoju;  strony są dodawane, modyfikowane i... czasami niektóre usuwane.
Czasem pozwalam sobie modyfikować, poprawiać bądź uaktualniać już istniejące notki. Taki już jestem :)