Jeżeli więc ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem, i w sercu swoim uwierzysz, że Bóg Go wskrzesił z martwych -  osiągniesz zbawienie.
Bo sercem przyjęta wiara prowadzi do usprawiedliwienia, a wyznawanie jej ustami - do zbawienia. (Rz 10,8-13)

x-szperacz - "Foska" - w różnych ciekawych miejscach

 

 

Foska w różnych ciekawych miejscach

 

 

 

 

 

 

 

Benedyktyńska Kapa z Tyńca (XIX wiek):

 


http://www.koszalin.oaza.pl/?akcja=pokaz&nr=335&strw=18

Niestety link odnosi się  do poprzedniej wersji strony, tam była szersza informacja - na obecnej jej już nie ma.
Aż szkoda, że nie przekopiowałem więcej niż tylko zdjęcie.

Słyszałem z dobrego źródła (tj. od ks. Kulbackiego), że w takach 80-tych widział w kościele św. Anny w Warszawie starą kapę właśnie ze znakiem "światło-życie". Ale jeszcze jej nie namierzyłem - o ile do dzisiejszego dnia jeszcze przetrwała.

 

 

 

Ambona w katolickim kościele św. Piotra i Pawła w Bochum
(zdjęcia dzięki uprzejmości ks. Darka z Łomży)

 

 

 

Znak światło-życie znajduje się również na ambonie w Lloydminster, Alberta, Canada w parafii św. Antoniego (St. Anthony's Parish). Zdjęcie umieściła na FB telewizja EWTN

 

 

 

 

 

Ks. Bartek na Fb umieścił zdjęcie "ołtarza słowa Bożego", który wypatrzył u jego znajomej rodziny z Ruchu.

 

 

 

 

 

 

 

Korona Chrystusa z Piety Skrzetuskiej

 http://www.koszalin.oaza.pl/strona/wyswietl/161/magazyn-katolicki-27-10-2013

 

O starych koronach można poczytać tu: http://koszalin.gosc.pl/doc/1683102.Jednak-najstarsze-w-Polsce

 

 

 

 

Biblia pierwszego Kościoła: [ 2017]

 

W 2017 roku wydawnictwo VOCATIO wydało "Biblię pierwszego Kościoła", czyli tłumaczenie Pisma Świętego (dokładnie Septuaginty) dokonane przez ks. Remigiusza Popowskiego SDB. Na okładce, grzbiecie i w środku znalazł się znak światło-życie, choć w stylizacji foski oazowej. Tak więc wizualnie Biblia wygląda jakby była wydana przez oazowiczów. Jak dla mnie, wydawnictwo jeśli chciałoby odwołać się do symboliki światło-życie, mogło nie dodawać oazowego obramowania foski. A tak mamy graficznie w 100% naszą oazową. W dokonanym przeze mnie zestawieniu ["Foska" czyli znak przynależności i wyraz świadectwa ] będzie to foska nr 15.

 

 

 

 Wysłałem do wydawnictwa maila z zapytaniem:

" Witam, 

Na początek zaznaczę, że piszę z ciekawości a nie żeby dochodzić jakiś praw czy czegoś w tym rodzaju.  Ale chciałem zapytać o konkretne motywy, jakie stały za użyciem przez wasze wydawnictwo znaku graficznego jednoznacznie kojarzącego  się z Ruchem Światło-Życie? Niezależnie, że prawdą jest to co jest napisane w Biblii, że jest to znak starochrzescijanski to jednak umieszczony w charakterystycznym obramowania (wyobraźnia starożytne ich nie mają, to dopiero nasz wiek, środowisko służby liturgicznej) odwołuje do Ruchu czy służby liturgicznej.

Czy nie lepiej byłoby stworzyć autorską grafikę z wyobrażeniem światło - życie, zamiast użyć obecnej w internecie foski obecnej na tak wieku stronach oazowych,  na naklejkach, drukach?

Ks. Tomasz Moch"

 

Po tygodniu dostałem odpowiedź:

"

Witam serdecznie,

dziękujemy za zainteresowanie publikacją Biblii Pierwszego Kościoła. Za pomysłem użycia znaku FOS-DZOE na okładce BPK stoją całkowicie Chrystocentryczne poglądy zespołu wydawniczego VOCATIO i zrozumienie tego, że ŚWIATŁOŚĆ oraz ŻYCIE to dwa słowa, które w najdokładniejszy sposób podsumowują misję i dzieło Jezusa Chrystusa. Idea użycia logotypu FOS-DZOE zrodziła się przy przeglądaniu chrystogramów, jakie opublikował w swojej książce HO KOINE DIALEKTOS (wydanej przez naszą Oficynę) ks. prof. Bardski oraz fotografii przepięknego znaku FOS-DZOE ujętego w ramowym kształcie krzyża, jaki został umieszczony w koronie Chrystusa w piecie skrzatuskiej datowanej przez historyka sztuki dr Janinę Kochanowską na rok 1660. Nie chcieliśmy wiernie kopiować znaku z tej korony, choć mogliśmy – jak to wyjaśniła nam kancelaria prawna zajmująca się prawem autorskim – lecz zleciliśmy opracowanie graficzne tego znaku współpracującemu z nami grafikowi, który uczynił to od podstaw – oczywiście (podobnie jak Oaza) wzorując się na średniowiecznym logotypie. Tak więc użyty przez nas chrystogram, choć merytorycznie podobny do innych (z racji tej samej inspiracji) jest oryginalnym opracowaniem graficznym tego logotypu, które zostało wykonane na zlecenie naszej Oficyny. Stosowna dokumentacja znajduje się w posiadaniu wydawnictwa. Mamy świadomość, że Oaza oraz inni wydawcy (także zagraniczni) korzystają pełnymi garściami z tych samych źródeł merytorycznych i graficznych, które jednak – jako powszechne chrześcijańskie dziedzictwo kultury – należą do grupy public domain, przez co, jako znaki słowno-graficzne, nie mogą uzyskać jakiejkolwiek ochrony prawnej. Z tego też powodu logotyp FOS-DZOE, którego użyliśmy, można kopiować i używać bez zgody naszej Oficyny.

Z wyrazami uszanowania,"

 

Moja odpowiedź na odpowiedź :) Z książki ks. Bardskiego korzystałem - foskę widziałem. Cieszy mnie natomiast inspiracja koroną Piety Skrzatuskiej, gdyż dowodzi to, że jednak jest to mimo, że nieświadoma, to jednak inspiracja oazowa :) bo choć pieta jest - jak pisze wydawnictwo - z 1660 to korony są z 1988 (kiedy była koronacja dokonana przez Kard. Glempa). Pisałem kiedyś do kustosza sanktuarium z pytaniem jak to się stało, że foska znalazła się na koronie. Odpowiedział, że inspiracja zapewne była od Salezjanów, którzy wtedy prowadzili oazy, co pokazuje relacja z koronacji, gdzie salezjańska grupa oazowa prowadziła czuwanie w przeddzień koronacji (dodatkowo niedaleko funkcjonuje oazowa wspólnota z Lipa, która też była na koronacji przygotowując Pasterkę Maryjną) (zob. http://koszalin.gosc.pl/doc/1685061.25-lat-temu ). Dodatkowo - wg notek z sieci - Skrzatusz był miejscem wielu oazowych dni wspólnoty. Tak więc logotyp z korony nie jest średniowieczny, chyba, że wydawnictwo ma jeszcze jakieś inne źródła, no ale z relacji jasno wynika, że korona została przygotowana specjalnie na koronację. Wydawnictwo - według mnie - błędnie założyło, że korony są z tego samego czasu co pieta. Te wcześniejsze (odnalezione niedawno w skarbcu) http://wf1.xcdn.pl/files/13/08/28/696567_korony_68.jpg nie miały foski :) Linki i zdjęcia notka wyżej.

Co do zaś oryginalnego opracowania znaku - to przyczepić się nie ma do czego :) czyli ramka taka http://tmoch.net/jupgrade/images/foski/foskaaaa.png a wewnątrz normalne znaki z czcionki Times New Roman z komputera więc luz :) każdy może taką foskę stworzyć w kilka minut - choć ten złoty gradient jest miły dla oka.

Czyli wszystko jasne. Foska z korony ze Skrzatusza i z książki ks. Bardskiego są poniżej. Notki wyżej. Z drugiej strony szkoda. Myślałem, że mają jakieś źródło, do którego nie dotarłem.

 

            

 

 

 

 

Foski z ziemi świętej

 

Drzwi w Bazylice Narodzenia Pańskiego w Betlejem (muszę to potwierdzić na 100%). Warto zwrócić uwagę, że formuła "światło-życie" jest tu przemienna. Czyli na jednej części jest w kształcie znanym oazowiczom "światło-życie" a na drugich "życie-światło".


A ten znak znajduje się na ścianie obok Domu św. Piotra Apostoła w Kafarnaum.

// Niestety jak sam byłem w Izraelu w 2013 nie pomyślałem, żeby poprosić przewodnika, aby mi wskazał te miejsca. Więc ja sam, choć fizycznie tam byłem, własnych zdjęć nie mam. Ale może to dlatego, żeby tam jeszcze kiedyś wrócić. Zdjęcia otrzymałem w 2007 roku. Dziękuję p. Monice za udostępnienie swoich zdjęć zrobionych w Jerozolimie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Złota foska z proporca nieistniejącej już dziś wspólnoty "Wieczernik"
z par. św. Anny w Wilanowie.

Naprawdę bardzo ładnie i starannie wyszyta. (lata 80-te)

 

 

 

 

 

 

 

Foski na grobach oazowiczów

 

Grób animatora muzycznego (Grzegorza) z Warszawy

Grób rodziny z Domowego Kościoła (matka Joanna i dzieci Justyna, Małgorzata, Marcin, Agnieszka) z Jastrzębia Zdroju.

ks. Wojciech Danielski, grób na warszawskich Powązkach

ks. Kazimierz Lewandowski (salezjanin), grób w Pile.

 

 

 

 Tak niech świeci wasze światło przed ludźmi,
aby widzieli wasze dobre uczynki
i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie.

(Mt 5,16)

 

 

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


Anti-spam: complete the taskJoomla CAPTCHA

Liturgia dnia

Pray for peace!

 

Kromka Słowa!

Pontifex_pl


Śledź na bieżąco nauczanie papieskie na wiara.pl

Papieski twitter

Świętość nie oznacza robienia nadzwyczajnych rzeczy, ale jest robieniem tych zwyczajnych z miłością i wiarą. Holiness doesn’t mean doing extraordinary things, but doing ordinary things with love and faith. (5.12.2013)

Biblia

Bądź za życiem!

Dowiedz się! Co oznacza ΦΩΣ-ΖΩΗ? Czym jest Ruch "Światło-Życie"

oraz jego gałąź rodzinna Domowy Kościół

a także dzieło Krucjata Wyzwolenia Człowieka ?

 Ks. Franciszek Blachnicki
 

 Ks. Wojciech Danielski

    

Odwiedza nas 47 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon artykułów:
5691314

 Copyright © 2018 Jezus jest Panem! Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved. Strona istnieje od: 10.04.2001 r. 
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania materiałów znajdujących się na tmoch.net (szczególnie autorskich grafik i fotografii) bez zgody właściciela witryny. Niniejsza witryna jest w ciągłym rozwoju; strony są dodawane, modyfikowane i... czasami niektóre usuwane. Czasem pozwalam sobie modyfikować, poprawiać bądź uaktualniać już istniejące notki. Taki już jestem :) Aby wesprzeć dzieło ewangelizacyjne "tmoch.net", zobacz zakładkę "wsparcie" [->].